Film - színház - muzsika

A címből is látszik, hogy már nem vagyok mai gyerek (de lélekben igen!), s akinek beugrik erről egy fekete-fehér magazin, az szintén nem az :)
Mivel nem szeretek hosszas beszámolókat írni és nem vagyok sem filmestészta, sem színikritikus, inkább csak linkeket és videót teszek most fel az ajánlóhoz. Mert nagyon!

FILM és SZÍNHÁZ:
Az ünnep.
Filmen (Születésnap/Festen) már láttam pár éve, nagyon kíváncsi voltam a darabra. Rendezője, Thomas Vinterberg a Dogma nyilatkozat egyik kezdeményezője volt 1995-ben, amelyet Lars von Trier-rel írt alá. A Dogma szabályait követve készítette a Születésnapot, amely cannes-i bemutatóján elsöprő sikert, és számos elismerést kapott, mondanom felesleges, hogy nekem is tetszett.
A Festen című alkotásból (forgatókönyvből?) David Eldridge angol drámaíró készített ugyancsak újszerű, a film radikalizmusához méltó színpadi adaptációt, amely gyorsan végigsöpört Európán, sőt a Broadwayt is meghódította. A Pesti Színházban 2006 októberében mutatták be, ez Eszenyi Enikő első olyan rendezése, ahol kortárs darabhoz nyúlt.
Szerintem remekül (ajánló itt) tette, bár kicsit elfogult vagyok a művésznővel szemben. Szerintem azért lehetett volna még merészebb, de belátom, a Pestiben már így is határeset. Mindenesetre telt ház volt, a kerti műanyagszékeken is ültek.
A videón szereplők közül már nem mindenki játszik a darabban (pl. Rajhona Ádám szerepét Avar István vette át), a hajviseletek is változtak, de szemlátomást élvezik a játékot még most is. Nem egy könnyű darab, de nagyon ajánlom!



MUZSIKA:
A Dogma-filmekre nem jellemző a zene, de a darab aláfestője tetszett. Sajnos nem sikerült megtalálnom, hogy honnan való.
Találtam viszont egy listát (szeretem a listákat!), amellyel mélységesen egyetértek:
TOP5 MR2 zene EVÖR

Megjegyzések

Secima üzenete…
A Film-színház-muzsikára én is emlékszem.
Az Ünnepet még se filmen se színházban nem láttam, de kedvet kaptam mindkettőhöz. Eszenyit mi is nagyon szeretjük.
Sajnos mostanában nem nagyon hallgatunk rádiót, de az ajánlott lista nagyon jó és még volt, amit ismertem is.
Rucola Designs üzenete…
A Petőfit autóban szoktam hallgatni meg a neten is néha. Tetszik, hogy sok hazai zenét játszanak és fiatal, tehetséges zenészeket karolnak fel.
Névtelen üzenete…
Újság: persze, hogy ismerős! :) Zene: minden mennyiségben jöhet, a Petőfi a legjobb a hazai piacon.:)